BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday 1 June 2011

FiLeM & kErEtA - eVoLuSi kL dRiFt


Tahun ditayangkan: 2010
Diarahkan oleh: Syamsul Yusof

Dilakonan oleh:
Syamsul Yusof as Zack
Scha Al-Yahya as Aleya
Farid Kamil as Sham
Aaron Aziz as Joe
Shaheizy Sam as Ery
Remy Ishak as Inspector Kamal

 

Jalan Cerita:
Sham telah bangun dari koma, tapi kakinya tidak dapat berjalan seperti orang normal lagi. Fasha telah meninggalkan beliau. Zack, di bawah panduan dari Syam telah menjadi seorang pemandu kereta profesional. Ia memenangi pelbagai perlumbaan dan menjadi terkenal. Untuk menjejaki Joe, Inspektor Kamal menghantar Aleya untuk berdampingan dengan Zack bagi mendapatkan maklumat.



 Tapi Aleya telah perlahan-lahan jatuh hati pada Zack. Zack selalu meluangkan masa mengajar Aleya untuk mempelajari drift. Syam menjadi kecewa dan bermusuh dengan Zack. Joe dan konconya Ery kembali untuk membalas dendam. Mereka meletakkan ubat di bengkel kereta Zack. Polis tiba tetapi Zack melarikan diri dari serbuan tersebut. Zack bertemu Aleya dan mencari bantuan, tapi Joe muncul, mereka mulai mengejar satu sama lain dengan kereta dan drift di sekitar bandar KL yang sibuk. Akhirnya Aleya menyarankan Zack untuk pergi menemui Inspektor Kamal.

Joe dan Ery marah pada Zack kerana melaporkan kepada polis dan menangkap Syam dan Aleya. Joe memaksa Zack untuk datang sendiri untuk menyelamatkan mereka. Di depan Zack, Joe dan Ery mengalahkan Syam sementara Aleya ditembak di kepalanya. Polis tiba, Ery lari dengan kereta, tetapi terlibat dalam kemalangan dan mati sementara Joe akhirnya ditembak di hatinya dan mati di tempat kejadian.



Komen Aku:

Sekiranya kita nak menyokong industri pefileman tanah air agar terus berkembang maju supaya mampu menyaingi filem Hollywood satu hari nanti, tak perlulah kita nak bandingkan hasil karya arahan Sutradara Syamsul Yusuf Haslam ni...Sekurang-kurangnya beliau menyahut cabaran dan berani menampilkan kelainan kepada industri perfileman di negara kita. Kalau dulu, nak buat aksi kemalangan, tak tunjuk pun kereta kena langgar..Sebab nak jaga baget..kadang-kadang kelakar gak aku tengok..Tapi ak buat macam mana..Pengarah kompom nak buat punya..Tapi sebab baget ciput..terpaksala membodohkan diri..Walauapapun..aku ucapkan tahniah kepada pengarah muda ni kerana berani mengambil risiko bagi menghasilkan filem tersebut.

0 comments: