BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday 5 June 2011

kErEtA PaLiNg KeCiL Di DuNiA

ToYoTa AA

Ini apa yang dikatakan benar-benar berteknologi nano. Kereta yang dihasilkan oleh pengeluar kereta terkemuka Jepun iaitu Toyota telah meletakkan penghasilan kereta paling kecil di dunia iaitu bersaiz AA. Ianya telah dibina oleh Denso untuk menunjukkan ketepatan mesin ultra dan kemampuan semikonduktor, model mikro dari kereta Toyota pada tahun  1936 AA adala bernisbah 1/1000 dari saiz kereta yang sebenarnya ataupun secara ringkasnya ianya hanyalah sebesar sebutir beras. Dan apa yang paling menakjubkan tentang penghasilan kereta ini ialah, walaupaun sebesar sebutir beras, kereta itu mampu berjalan!


 Kabel ultra-tipis di letakkan ke atas motor magnet kecil dan ketika arus kecil disalurkan melalui mereka, pusingan pada mesin menunjukkan 600rpm! Projek ini termasuk dalam Guinness Book of World Records pada tahun 1995 untuk menjadi kereta bermotor terkecil di dunia.



 Mobil terbuat dari 24 bahagian yang berlainan, termasuk tubuh, ban, ban serep, roda, aci, bantalan, lampu depan, lampu belakang, bumper depan, bumper belakang, langkah, plat nombor dan simbol. Bumper itu sendiri hanya 50 mikron lebar! Sebagai perbandingan, rambut manusia rata-rata 80 mikron.

0 comments: